sobota 11. októbra 2014

Slovník II. - Základné pojmy

V hre League of Legends je zaužívaných mnoho výrazov, ktoré sa stali bežnou súčasťou v hovorovej reči hráčov. Tu si môžete prečítať, čo dané výrazy predstavujú spolu s ich poslovenčenými/počeštenými skomoleninami.

Nenašli ste hľadaný výraz? Dajte vedieť mailom alebo napíšte do komentárov, určite sem pribudne.





0 - 9


1v1 (1 versus 1) - hra jedného hráča proti jednému hráčovi. Zvyčajne sa tento duel koná na mape Howling Abyss, občas  aj na stredovej lajne mapy Summoner's Rift.

3's - zápas, ktorý sa odohráva na mape Twisted Treeline. Trojka je tam preto, lebo obidva tímy sa skladajú z troch hráčov.

5's - zápas, ktorý sa odohráva na mape Summoner's Rift. Päťka je tam preto, lebo obidva tímy sa skladajú z piatich hráčov.



A


Ability - alebo abilita. Vlastnosť/schopnosť alebo kúzlo hrdinov v hre. Tieto sú prednastavené na klávesnici na písmenách Q, W, E a R.

Ace - v preklade eso. Znamená to, že z nepriateľského tímu momentálne nikto nežije a ohlasuje sa to po zabití piateho člena nepriateľského tímu. 

Active - alebo aktívka. Je to vlastnosť (abilita) hrdinov alebo predmetov, ktorá vyžaduje pre aktiváciu stlačenie klávesu. Protiklad passive, čiže pasívky.

Aggro - alebo agro. Prioritné sústreďovanie sa na cieľ počítačom kontrolovaných postáv (boti, veže, creepy, monštrá).

Assassin - v preklade vrah. Určitá trieda hrdinov, ktorá dominuje v náhlom prepade a rýchlom zabití nepriateľa. Títo hrdinovia sa zvyčajne dokážu zneviditeľniť alebo majú rôzne únikové mechanizmy. 

Assist - alebo asistencia či asist. Pomoc pri zabití nepriateľa. Pokiaľ hráč spôsobí nepriateľovi aspoň minimálne poškodenie, ale nezasadí smrtiacu ranu, do skóre sa mu pripočíta asistencia pri zabití a dostane menšiu čiastku peňazí. Počet asistov udáva posledné číslo v kolónke KDA.

Attack Speedčiže rýchlosť útoku,udáva sa v hodnote útok za sekundu.

Aura - pasívna abilita, ktorá ovplyvňuje hrdinu a všetkých okolo neho. Kladná aura postihuje hráča a jeho spoluhráčov, záporná iba nepriateľský tím.

Auto attackzákladný útok, ktorý vaša postava vykoná, ak kliknete pravým tlačidlom myši na nepriateľa. Skratka AA.


B


Babysit - po našom opatrovanie. Babysiting zvyčajne robí jungler, ktorý sa neustále zdržiava v okolí toho istého miesta (zvyčajne niektorej z lájn) a nepresúva sa po celej mape. Ak napríklad gankne top niekoľko krát za sebou v priebehu pár minút, je to považované za babysiting. Nie je to trestné, ani nežiadúce správanie, jedná sa o súčasť hernej taktiky.

Bait - čiže návnada. Taktický manéver, pri ktorom sa snaží jeden hráč (alebo tím) nalákať jedného alebo viac nepriateľov na súboj alebo urobenie chyby, ktorú dokáže náležite využiť.

Ball - v preklade guľa alebo lopta. Označenie pre Orianninu guľu, ktorú môže ovládať iba ona.

Banana - v preklade banán. Je to Sorakina animácia auto attacku, kedy na nepriateľa vystrelí točiaci sa polmesiac. V staršej, menej graficky vyspelej verzii hry, tento polmesiac pripomínal banán.

Baron - neutrálne monštrum, celým menom Baron Nashor. Nachádza sa v hornej časti mapy Summoner's Rift a po jeho zabití získa celý tím peniaze a na niekoľko minút bonusové vlastnosti.

Baron buff - buff za zabitie barona. Trvá 5 minút a jeho vlastnosti sú zvýšená sila AD útokov, zvýšená hodnota AP a zvýšená regenerácia bodov života.

Base - čiže základňa. Okrajová časť mapy, v ktorej sa nachádza obchod, nexus a inhibítory.

Bear - v preklade medveď. Označenie pre postavu menom Volibear, výnimočne sa tak označuje medveď Tibbers, verný spoločník hrdinky Annie.

Backdoor - doslova zadné vrátka. Taktika, kedy sa jeden z členov tímu nepozorovane prešmykne do nepriateľskej základne, ktorá v tom čase už nemá okrajové veže, a sám ničí nepriateľský inhibítor alebo nexus.

Bird - doslova vták. Označenie pre hrdinku menom Anivia.

Blind - doslova slepota. CC efekt, počas ktorého trvania hrdinove útoky 100% minú, resp. nespôsobujú žiadne poškodenie.

Blind pick - typ PvP hry, kedy si hráči v tíme vyberajú postavu/hrdinu naraz, no nevidia aké postavy si vybrali ich súperi.

Blue - čiže modrá. Môže mať tri významy. Zvyčajne sa jedná o modrý buff, ktorý môže hrdina získať zabitím neutrálneho monštra menom Blue Sentinel. Tak isto to môže byť označenie pre modrý tím alebo občas sa takto nazývajú glyphy - runy modrej farby.

Bot game - alebo bot hra. Hra, v ktorej 5 ľudí bojuje proti piatim počítačom kontrolovaným hrdinom. Oficiálny názov tohto režimu je Coop vs AI (v preklade "Spoločne proti Umelej Inteligencii").

Bounty - alebo odmena. Finančná čiastka, ktorú je daný hrdina hodný, ak ho niekto dokáže zabiť. Táto čiastka dokáže narásť až na výšku 500 goldov, ak sa hráčovi darí neustále zabíjať nepriateľov bez toho, aby medzi tým umrel.

Broken - v preklade zlomené. Označenie pre hrdinu, predmet alebo mechaniku v hre, ktorú niekto vníma ako nevyváženú alebo že nefunguje správne.

Bruce - prezývka hrdinu Lee Sin, odvodená od majstra bojových umení menom Bruce Lee. 

Bruiser - trieda hrdinu, vyznačujúceho sa vysokou životnosťou a veľkou silou. V podstate synonymum pre triedu Fighter.

Brush - pomenovanie kríku, v ktorom sa môže hráč ukryť pred zrakom nepriateľa. Je to skomolenina od pôvodného názvu Bush - krík, ktorá sa pre svoju vtipnosť a neznalosť angličtiny zaužívala celosvetovo.

Buff - efekt s pozitívnym dopadom na hrdinu. Napríklad buff z Blue Sentinela, Barona alebo Red Bramblebacka Protikladom je debuff. V prípade patchu, buffom sa rozumie oficiálna modifikácia hry, ktorá zlepšuje, zrýchľuje alebo zosilňuje isté mechaniky v hre. Protikladom takéhoto buffu je nerf.

Bug - neúmyselná chyba v mechanike hry, ale toto slovo, ktoré v preklade znamená chrobák, sa používa aj ako prezývka hrdinu menom Kha'Zix.

Bush - pomenovanie kríku, v ktorom sa môže hráč ukryť pred zrakom nepriateľa.

Burst - veľké množstvo poškodenia spôsobené zväčša jediným hrdinom, vo veľmi krátkom čase. Synonymom je slovo nuke.


C


Cap - maximálny limit nejakej hodnoty, ktorý nemôže byť prekročený. Je to skratka od slova capacity - kapacita. Napríklad maximálny cap CDR je -40%. V zmysle cap - klobúk, sa toto slovo občas používa na označenie herného predmetu Rabaddon's Cap.

Care - skratka od slova careful, čiže opatrne. Hráči tak upozorňujú spoluhráčov, aby si dávali pozor na niečo (napríklad možnosť prepadnutia zo zálohy, ak zmizli nepriatelia z mapy a pod.).

Carry - označenie pre postavu, ktorá na začiatku hry je slabá, ale silnie postupom času, naberaním levelov a kupovaním lepších predmetov. Rovnako sa tak označuje človek, ktorý má hlavnú zásluhu na víťazstve tímu.

Caster - hrdina, ktorého hlavným zdrojom poškodenia sú jeho ability, resp. kúzla. Pôvodne to boli výhradne mágovia, ako sa hra zmenila, castermi sa stali aj iné postavy.

Chain CC - čiže reťazový CC. Neustále používanie CC abilít za sebou, tak že sa cieľ poriadne nedokáže ani len pohnúť (napr. ak Lissandra na nepriateľa použije za sebou svoje ability R, W a Q v rôznom poradí).

Channelling - vyvolávací čas potrebný na zoslanie istej ability (napr. Fiddlestickova ulta má pred začatím channelling). Táto akcia sa dá prerušiť CC abilitou.

Chase - doslova naháňačka. Prenasledovanie unikajúceho nepriateľa (alebo viacerých).

Clutch move - pomenovanie skvelo zvládnutej akcie vykonanej pod tlakom

Collapsing - v preklade zosypanie sa. Akcia, kedy sa tím skoordinuje natoľko, že sa mu podarí spoločnými silami prevalcovať nepriateľov (napr. prepadnutie z dvoch strán a podobne).

Commit - v preklade odovzdať sa. Pri commitnutí hráč neuteká z boja, ale bojuje až kým nie je po všetkom alebo kým jeho hrdina neumrie.

Cooldown - čas, kedy nie je možné použiť danú abilitu po jej predošlom použití.

Counter gank - v podstate ide o proti-gank. Situácia, kedy jungler príde na lajnu urobiť gank, a druhý jungler ho tam čaká a zapojí sa do boja, a vyrovná tak sily na obidvoch stranách.

Counter jungle - alebo counter jungling. Je to taktika, kedy jungler vstúpi do oblasti nepriateľovej jungle a zabije jeho buff alebo neutrálne monštrá, čím zabráni nepriateľovi získať peniaze a skúsenostné body.

Counter pick - taktika uplatňovaná v ranked hrách a pri draft mode režime. Ide o taktiku, kedy si hráč vyberie svojho hrdinu na základe toho, kto si dokáže poradiť práve s tým hrdinom, ktorého si vybral nepriateľ. Príklad: jeden z hráčov si vybral Katarinu, nepriateľ ho counter pickne napríklad tak, že bude hrať Fiddlesticksa.

Cover - toto napíše hráč, ktorý žiada svojho spolu hráča, aby mu postrážil lajnu (čiže zabíjal nepriateľské creepy tak, aby nemohli poškodzovať vežu), kým sa na ňu znova nevráti.

Creep - v našom slangu je množné číslo tohto slova: creepy. Jedná sa o neutrálne monštrá v jungli a malých minionov, ktorí vychádzajú z nexusu a pochodujú jednotlivými lajnami k nepriateľskému nexusu a cestou útočia na všetko nepriateľské (hrdinovia, creepy, veže).

Custom - vlastná hra ktorú si založíte vy sami a sami si určíte pravidlá.

Cup - v preklade pohár alebo kalich. Slangové označenie pre predmet Chalice of Harmony alebo Athene's Unholy Grail.


D


Debuff - negatívny efekt postihujúci hrdinu. Protikladom je buff.

Deny - alebo denial. Voľne preložiteľné ak ozakázanie niečoho. Zvyčajne zakázanie získavania expov a peňazí nepriateľovi, tým že mu nedovolíte sa dostatočne priblížiť. V LoL sa táto technika nahradila taktikou zoning.

Disable - forma CC, ktorá nedovoľuje nepriateľovi vykonať určitú akciu

Dive - nebezpečná taktika, pri ktorej prenasledujete nepriateľa do obzvlášť nebezpečnej časti mapy (napríklad k ich vlastnej veži)
Dodge - alebo úhyb. "Uhnúť" môžete napr. zápasu ktorý sa vám nepozdáva, a rovnako sa jedná o abilitu hrdinu menom Jax.

Double kill - čiže dvojité zabitie. Akcia, pri ktorej v určitom krátkom časovom odstupe hráč zabije dvoch protihráčov.

Draft - celým názvom draft pick. Typ hry podobný rankedom alebo profi hrám, kde na začiatku každý tím zakáže 3 hrdinov, ktorých nemôže nikto v danom zápase hrať. Hráči si následne postupne vyberajú svoje postavy.
Duelist - čiže duelista. Postava, ktorá exceluje v súbojoch s inými postavami 1 proti jednému (napr. Fiora, Jax).

Dunking - má 2 významy. Buď sa jedná o zabitie nepriateľa, ktoré vyzerá naozaj honosne alebo použitie niektorej z abilít pri ktorej postava vyskočí do vzduchu. Takúto abilitu majú napr. Darius, Jarvan IV, Jayce.


E


Early game - po našom začiatok hry. Takto sa označuje úvodná fáza zápasu (nazývaná aj laning phase). Táto fáza zvyčajne končí, keď padne prvá veža (ktoréhokoľvek z tímov) a hráči začnú chodiť po celej mape.

Egg - doslova vajce. Ide o pasívku postavy menom Anivia, ktorá sa po smrti zmení na vajce z ktorého sa znova vyliahne.

Elo - komplexné matematické hodnotenie schopností hráča. Čím vyššie číslo, tým vyššia úroveň hráča.

Elo hell - istá úroveň Elo, z ktorej sa hráč nedokáže dostať a hranie je nesmierne frustrujúce.

Executed - v preklade popravený/á. Typ smrti, kedy hráča zabije veža, creep alebo neutrálne monštrum, pričom expy a peniaze za zabitie nedostane nikto z nepriateľského tímu. Občas sa tento výraz používa ak Darius zabije nepriateľa svojou ultou.

Exp - skratka od slova experience, čiže skúsenosť. U nás sa zaužíval výraz (jeden) exp, (tie) expy a (viac) expov. Jedná sa o body skúseností, ktoré dostáva hráč za zabitie creepov, monštier, protihráčov, ničenie veží a podobne.

Evade - alebo vyhnutie sa. Vyhnúť sa môžete rôznym skillshotom úkrokom do strany, zastaním na mieste alebo inou náhlou zmenou smeru.


F


Face check - akcia, pri ktorej sa hráč ide o niečom presvedčiť na vlastné oči, riskujúc svoj život. Zvyčajne sa face checkujú kríky, či v nich niekto nie je schovaný (ak je, väčšinou to končí smrťou face checkera) alebo drak a baron.

Fail Flash - alebo nevydarený flash. Takto sa nazýva nechcené použitie flashu alebo ak chce hráč Flashom napríklad preskočiť stenu ale nevypočíta si dobre dosah spellu a miesto toho "narazí" do steny pred sebou.

Farm - čiže farma. Vyhľadávanie monštier a creepov za cieľom nazbierania expov a peňazí.

Fear - abilita, po ktorej zásahu postava uteká náhodným smerom a hráč nad ňou nemá žiadnu kontrolu.

Fed - alebo "nažraný". Fednutý hrdina je taký, ktorý sa stáva silnejším oproti ostatným hráčom vďaka tomu, že v relatívne krátkom čase zabil viac nepriateľov ako ostatní, preto má vyšší level a vďaka získaným peniazom má aj lepšiu výbavu.

Feed - alebo feeding, z anglického slova chovať. Akcia, pri ktorej hráč opakovane umrie pri stretnutí s nepriateľmi a poskytuje im tak ľahko získané peniaze a expy. Hráč, ktorý feedi nepriateľa sa volá feeder a za cielený feeding môže dostať prísny trest.

Fighter - trieda hrdinov. Niečo medzi tankom a DPS. Nevydrží toľko čo tank, ale spôsobuje väčšie poškodenie. Pôvodne sa táto trieda nazývala Bruiser.

Focus - sústredenie sa tímu na určitý cieľ zvyčajne strategicky významný - napr. zabiť nepriateľské ADC, zničiť vežu a ignorovať nepriateľov okolo, zabitie draka/barona a pod.

Forcing - čiže nútenie. Taktika kedy donútite nepriateľa urobiť to, čo chcete (napr. odlákať ho z istého miesta na mape, vynútiť súboj alebo team fight, ...)

Fountain - doslova fontána. Časť mapy, na ktorej sa objaví váš hrdina na začiatku hry alebo keď sa znova oživí. Jediné miesto, kde môžete nakupovať predmety.


G


Game throw - alebo zahodenie hry. Situácia, kedy vedúci tím urobí jednu alebo viacero chýb, ktoré buď ukončia ich výhodu alebo im prehrajú celú hru.

Gank - prepadnúť jedného alebo viac nič netušiacich nepriateľov

Gap closer - veľmi voľne preložiteľné ako "skracovač vzdialenosti". Je to abilita, ktorou dokážete vo veľmi rýchlom čase skrátiť vzdialenosť medzi svojím hrdinom a nepriateľom.

Ghoster - hráč, ktorý počas hry sleduje online stream nepriateľského hráča, aby tak získal výhodu v hre. Táto neférová taktika sa volá ghosting.

Glass cannon - čiže sklenené delo. :-) Označenie pre hrdinu, ktorému hráč kupuje predmety s vysokým poškodením, avšak veľa nevydrží. V podstate to zahŕňa stavanie hrdinu na ofenzívny štýl, kedy hráč vedome obetuje výdrž na úkor sily.

Global - po našom globálka. Schopnosť hrdinu, ktorá dokáže byť zoslaná na ktorékoľvek miesto na mape (napr. Gangplankova Cannon Barrage, Karthusovo Requiem a pod.)

Glyph - modrá runa, ktorá prednostne vylepšuje magické vlastnosti hrdinu.

Gold - čiže zlato. Menová jednotka v hre. Zlatky (alebo aj goldy) získava hráč zabíjaním creepov, nepriateľov a neutrálnych monštier a kupuje si za to lepšie itemy pre hrdinu.

Golden pose - čiže zlatá póza. Stav, ktorý nasleduje po použití aktívky predmetu Zhonya's Hourglass.

GP10 - predmety/mastery/runy ktoré časom generujú extra peniaze (napr. 2 goldy za 10 sekúnd). Nesprávne sa občas GP10 označuje ako GP5.

Grab - voľne preložiteľné ako uchmatnutie. Skratka pre Blitzcrankovu abilitu Rocket Grab.

Green - čiže zelená. Slangová skratka pre označenie predmetu menom Stealth Ward. Toto slovo sa dá použiť vo vyhľadávači v obchode pre rýchle nájdenie tohto predmetu.

H


Harass - slangovo haras, čiže obťažovanie. Taktika, kedy zvyšujete tlak na nepriateľa jeho častým zraňovaním, pričom vám to nemá ako vrátiť.

Hard leash - taktika, pri ktorej spoluhráčovi (väčšinou junglerovi) pomôžete masívne zraniť nepriateľské monštrum, s tým že mu umožníte zasadiť smrtiaci úder.

Hero - po našom hrdina. Postava, za ktorú hráte. Ekvivalent slov champion a champ.

Hold - čiže podržať. Zostať na lajne a zabrániť nepriateľovi (alebo jeho creepom) aby ničili vežu, kým sa tam nevráti pôvodný hráč. Toto zvyčajne robia jungleri.

Hook - po našom hák. Abilita znemožňujúca pohyb nepriateľa. Konkrétne sa jedná o Threshovu abilitu Death Sentence a Blitzcrankovu abilitu Rocket Grab.

Hybrid - taktika, pri ktorej hrdinovi staviate AP aj AD itemy a spôsobujete tak obidva typy poškodení.

Hypercarry - typ hrdinov s veľmi slabou early a mid game, avšak ktorí veľmi dobre scalujú v late game a stávajú sa v podstate nezastaviteľnými, ak sú dobre nafarmení. Zvyčajne sa jedná o marksmanov ako napr. Kog'Maw alebo Tristana, prípadne fighterov ako sú Jax či Sion.

I


Immobilize - pozri výraz Root.

Incoming - alebo skratka "Inc", voľne preložiteľné ako pozor, niečo sa na vás valí. :-D Napríklad niekto split pushuje a spoluhráč si všimne že traja protihráči sa blížia jeho smerom, prípadne upozornenie na možný gank.

Inhibitor turret - čiže veža chrániaca inhibítor.

Initiate - Hrdina vykoná akciu, ktorá signalizuje spoluhráčom aby začali bojovať. Iniciátor zvyčajne utrpí ťažké zranenia a vychytá najviac nepriateľských abilít (často pri tejto akcii umrie), aby jeho spoluhráči dostali o to menej damageu a dokázali vyhrať boj.

Inner turrets - v preklade vnútorné veže. Trojica veží (jedna na každej lajne) na okraji základne.

Instakill - alebo aj instagib. Skratka od instant kill, čiže okamžité zabitie. Akcia, pri ktorej hrdina s plným životom (alebo skoro plným) umrie na následky spôsobených zranení v tak krátkom čase (zvyčajne 1-3 sekundy), že ani nemá čas reagovať.

Instalock - skratka od instant locking, voľne preložiteľné ako okamžité zamknutie. Rýchly výber hrdinu a stlačenie tlačidla Lock-in na začiatku zápasu, čím hráč zabráni komukoľvek inému aby si vybrať daného hrdinu, zvyčajne bez toho aby o tom dopredu dal vedieť. Berie sa to ako prejav úbohosti a YoloQ ho v plnej miere odsudzuje. Nie je to kewl. :-(

Invade - akcia kedy jeden alebo viacero členov tímu vstúpi na nepriateľské územie, zvyčajne do jungle.

Item - v preklade predmet. Predmety, ktoré kupujete hrdinom v hre.

J


Juke - vyhnutie sa skillshotu alebo uniknutie protivníkovi z dohľadu náhlou zmenou smeru, za pomoci abilít alebo kríkov.

Jungle - doslova džungľa. Zalesnená oblasť medzi lajnami obývaná neutrálnymi monštrami.

Jungler - hrdina, ktorý získava peniaze a expy nie na lajne, ale zabíjaním neutrálnych monštier v džungli.

Jungling - v preklade džunglenie. Keď hráč zabíja monštrá v džungli.


K


Kewl - skomolenina slova cool, čiže skvelé. Používané ako sarkazmus z dôvodu skomolenia.

Kill - doslova zabitie. Väčšinou sa takto označuje zabitie nepriateľa alebo spoluhráča.

Kill lane - kombinácia dvoch hrdinov, ktorých sila a ability majú potenciál zabiť hrdinov hrajúcich proti nim. Tento typ lajny sa zvyčajne chodí na bot. 

Killing spree - na killing spree sa dostane hrdina, ktorý zabije po sebe aspoň troch nepriateľských hrdinov bez toho, aby medzi tým sám umrel.

Kit - sada hrdinových abilít.

Kite - alebo kiting, je neustále 

Kiter - hrdina, ktorý je dobrý v kitovaní (napr. Caitlyn)

Knockback - odstrčenie nepriateľa opačným smerom, ako stojí hrdina. Počas knockbacku dotyčný nemôže vykonávať žiadny iný pohyb ani akciu.

Knockup - nadhodenie nepriateľa do vzduchu, vertikálnym smerom. Počas knockupu dotyčný nemôže vykonávať žiadny iný pohyb ani akciu, a jeho horizontálna poloha zostáva nezmenená.


L


Lag - pomalá odozva serveru, spôsobená vysokou latenciou pripojenia. Vážny lag môže spôsobiť odpojenie z hry a pokiaľ sa hráč nenapojí späť kým skončí zápas, j to brané ako opustenie hry (AFK). 

Lag spike - náhle, ale iba niekoľko sekúnd trvajúce zvýšenie latencie.

Lane - v našom slangu lajna. Cesta, ktorou creepy chodia do nepriateľskej základne. Existujú tri: horná (top), stredná (mid) a spodná/dolná (bot).

Laner - hráč, ktorý začína hru na niektorej z troch lájn.

Laning - zostávanie na lajne, za cieľom zastaviť prúd nepriateľských creepov a získavania goldov a expov.

Laning phase - prvá časť (fáza) hry, kedy laneri ostávajú na svojich lajnách a nadobúdajú goldy a expy zabíjaním nepriateľských creepov. Táto časť hry končí zvyčajne po tom, ako padne prvá veža na ktorejkoľvek lajne.

Lantern - v preklade lampa. Abilita hrdinu menom Thresh, s názvom Dark Passage.

Laser - slangový výraz pre abilitu Final Spark hrdinky Lux, abilitu Death Ray hrdinu Viktora alebo auto attack obelisku v nexuse.

Last hit - zasadenie smrtiaceho úderu nepriateľskému creepovi, hrdinovi alebo neutrálnemu monštru

Leash - taktika kedy spoluhráč na seba pritiahne aggro neutrálneho monštra a "tankuje" jeho damage. Toto benefituje hlavne junglerov.

Leave - čiže odchod. Opustenie výberovej obrazovky champov alebo hry pred jej regulárnym ukončením. Hráč, ktorý takto opustí hru (chtiac alebo nechtiac) sa volá leaver.

Leech - taktika, kedy hráč zostane v blízkosti nepriateľských creepov, aby za nich získaval časť expov bez toho, aby ich pomáhal spoluhráčom zabíjať.


M


Main - hrdina, ktorého daný hráč hráva najčastejšie alebo ho má najradšej.

Mana - surovina, ktorú väčšina hrdinov používa na zosielanie abilít.

Manaless - čiže bez many. Hrdinovia, ktorí nepoužívajú manu (napr. Shen).

Map - doslova mapa. Lokácia, na ktorej hrdinovia bojujú navzájom.

Map awareness - čiže povedomie o mape. Byť si vedomý toho, čo sa deje na mape napr. kde sú nepriatelia, kde sú spoluhráči, ktoré veže už padli, kde sa hromadia creepy, ...). Veľmi dôležitá súčasť hry.

Map control - čiže kontrola mapy. Spočíva v tom, mať víziu a kontrolu nad určitými oblasťami mapy. To zahŕňa zabíjanie červeného a modrého buffu, draka a barona, ničenie veží a pod. 

Mark - typ runy, ktorý zvyčajne znásobuje parametre spojené s fyzickým poškodením (AD damage).

Mid turrets - čiže stredové veže. Trojica veží (jedna na každej lajne) umiestnených hneď pred základňou (nemýliť si s base turrets).

Mini map - doslova mini mapa. Malý, štvorcový obrázok v dolnom rohu obrazovky reprezentujúci arénu, v ktorej sa uskutočňuje zápas. Vidno na ňom pohyb spojencov a tých nepriateľov, ktorí sa nachádzajú mimo fog of war.

Minion - počítačom kontrolovaná jednotka rodiaca sa v základni, ktorá pochoduje lajnou do nepriateľskej základne a cestou útočí na všetko nepriateľské (nepriateľské miniony, hrdinovia, veže). Výraz totožný so slovom creep.

Minion wave - alebo creep wave. Čiže vlna minionov/creepov. Skupina minionov, ktorá sa zrodí v základni v určitom čase. Viacero vĺn sa môže časom spojiť dokopy a nazbierať tak jednu masívnu vlnu, ktorá v neskoršej fáze hry dokáže sama ničiť nepriateľskú vežu.

Monkey - čiže opica. Slangový výraz pre hrdinu menom Wukong.

Mummy - čiže múmiaSlangový výraz pre hrdinu menom Amumu.

Murder bridge - doslova vražedný most. Ironický výraz pre mapu Howling Abyss v hernom režime ARAM.


N


Nerf - v prípade patchu, nerfom sa rozumie oficiálna modifikácia hry, ktorá zhoršuje, spomaľuje alebo oslabuje isté mechaniky v hre. Protikladom nerfu je buff.

Nexus - primárna budova v základni, v ktorej sa rodia creepy/minioni. Zápas vyhrá tím, ktorému sa ako prvému podarí zničiť nepriateľský nexus.

Nexus turrets - čiže nexus veže. Dvojica veží chrániaca nexus.

Noob - hanlivé označenie neskúseného alebo hlúpeho hráča. Rovnako sa používajú aj slová naab, n00b, nob... skratka odvodená od slova newbie - čiže nováčik. Odporúčame tento výraz nepoužívať a zároveň sa nerozčuľovať, ak vás tak niekto nazve. ;-)

Normal - skratka pre normal game, čiže normálna hra. Klasický zápas, nie ranked. 

Nuke - akákoľvek abilita, ktorá spôsobuje masívne poškodenie. Napríklad Karthusova ultimátka Requiem.


O


Off tank - hrdina, ktorý sa vyznačuje vlastnosťami tanka (veľa vydrží, má CC, vie iniciovať, ..) ale chýbajú mu iné, dôležité vlastnosti skutočného tanka.

Orange - doslova pomaranč. Slangový výraz pre Gangplankovu abilitu Remove scurvy.

Outer turrets - čiže vonkajšie veže. Trojica veží (jedna na každej lajne) v najväčšej vzdialenosti od základne.

Overextending - situácia, kedy sa hráč vzdiali až príliš od vlastnej veže alebo z bezpečnej zóny (najčastejšie do nepriateľského územia), čím sa stávajú ľahším terčom pre gank a prepadnutie zo zálohy.

P


Party - doslova skupina. Pred začiatkom zápasu si hráč môže privolať do tímu viacero priateľov zo svojho zoznamu, a vytvoriť tak skupinu (čiže party).

Peel - alebo peeling. Použitie CC abilít na to, aby nepriateľ prestal zraňovať vašeho spoluhráča (alebo spoluhráčov). Najčastejšie peeluje support pre svojho marksmana.

Pet - spojencom ovládateľná jednotka ktorá sa neráta ani ako hrdina, ani ako creep - je výsledkom použitia niektorej hrdinovej ability a bojuje za svojho pána. Príkladom je medveď Tibbers, Shacov klon alebo Yorickovi ghoulovia.

Ping - má dva významy. Klasické označenie pre latenciu odozvy serveru. Druhá možnosť je použitie kláves Alt+pravé tlačidlo myši (prednastavené) na vytvorenie upozornenia pre spoluhráčov, ktoré sa zobrazí na mape a mini mape a vydá zvukový tón znejúci ako "ping".

Pink - čiže ružová. Slangová skratka pre označenie predmetu menom Vision Ward. Toto slovo sa dá použiť vo vyhľadávači v obchode pre rýchle nájdenie tohto predmetu.

Poke - obdoba harassu, kedy hrdina využíva útoky na diaľku aby postupne, pomaly znižoval počet bodov života nepriateľa, zatiaľ čo on sám je bezpečne mimo jeho dosah. Čím vyšší je rozdiel medzi jednotlivými dosahmi súperov, tým ľahšie/ťažšie sa táto technika uskutočňuje.

Pony - čiže poník. Slangový výraz pre hrdinu menom Hecarim.

Position - alebo positioning. Čiže pozícia hráča počas súboja. Dobrým positioningom sa vyskytuje hráč, ktorý presne vie, na ktorom mieste má v boji stáť, tak aby čo najefektívnejšie zasiahol do deja a zároveň bol čo najbezpečnejšie vzdialený od nebezpečenstva (ak je to možné).

Premade - viacero hráčov, ktorí sa spolu poznajú, a hrajú zápas spoločne. Premade tím môže mať od 2 do 5 hráčov.

Proc - aktivácia efektu nejakého hrdinu, predmetu alebo ability. (napríklad ak vlastníte predmet Frozen Mallet, auto attackom procnete jeho efekt spomalenia protihráča).

Pull - v podstate iný výraz pre leash. Občas sa používa aj ako slang pre Blitzcrankovu abilitu Rocket Grab.

Push - taktika, kedy sa jeden alebo viacero hráčov sústredí na kontinuálne zabíjanie nepriateľských creepov na lajne, aby tak pretlačili vlastných creepov k nepriateľskej veži a s ich pomocou ju zničili.


Q


Quadra kill - zabitie štyroch hráčov jedným nepriateľom v krátkom časovom úseku.

Queue dodge - vypnutie klienta alebo odpojenie PC od internetu počas výberu hrdinov, aby sa tak hráč vyhol danému zápasu. V ranked hrách za to dostanete postih v podobe odobrania istého počtu LP.

Quick cast - nastavenie pre zosielanie abilít, kedy na ich použitie stačí jediné stlačenie klávesu (oproti pôvodnému nastaveniu, ktoré vyžaduje dva kliknutia).


R


Rat - čiže potkan. Slangový výraz pre hrdinu menom Twitch.

Recall - univerzálna abilita ktorú má každá postava, ktorá ju teleportuje do základne po niekoľkých sekundách chanellingu. Nemá cooldown.

Recommended - čiže odporúčané. Set odporúčaných predmetov pre každú postavu v obchode, prípadne kategória hrdinov, ktorých autori odporúčajú pre nových hráčov (pretože sú ľahkí na naučenie).

Red - čiže červená. Má tri významy. Pomenovanie červeného tímu, pomenovanie pre buff v jungli pridávajúci DoT poškodenie a slow. Tretí význam je pomenovanie pre runy typu Mark.

Report - akcia, ktorú je možné vykonať po skončení zápasu. Reportnúť (alebo nahlásiť) je možné ktoréhokoľvek spoluhráča alebo protihráča, za rôzne nešportové správanie (AFK, trolenie, nadávky, šikanovanie, ...).

Revolver - skratka pre predmet Hextech Revolver, ktorý je možné zakúpiť v obchode.

Riot - názov vývojárov hry League of Legends - Riot Studios.

River - čiže rieka. Zavodnená časť mapy medzi jednotlivými lajnami.

Roam - alebo roaming, čiže túlanie sa. Akcia, kedy hráč opustí vlastnú lajnu a "roamuje" na inú lajnu. Najčastejšie to robieva mid laner alebo top laner, po tom ako pushne svoju vlnu creepov pod nepriateľskú vežu.

Roamer - hráč, ktorý roamuje.

Root - debuff, ktorý zabraňuje hráčom v pohybe. Môžu však používať auto attack a ability. Označuje sa aj výrazmi snare a immobilize.


S


Scaling - označenie pre to, ako efektívne hrdina naberá na sile postupom času, získavaním levelov a nákupom lepších predmetov. Hrdinovia ktorí dobre scalujú sa nazývajú carries.  

Scrim - nesúťažný zápas dvoch tímov, v ktorom nejde o nič, maximálne o zábavu.

Scrub - nadávka označujúca hráča so slabými zručnosťami v hraní hry. Používa sa aj slovo skrub alebo scrublord, ale odporúčame ho nepoužívať.

Seal - typ runy, ktorá primárne posilňuje obranné a utility vlastnosti hrdinu.

Shop - doslova obchod. Nemýliť si s výrazom Store. Jediné miesto na mape, kde je možné nakupovať predmety, alebo ak vám to povie spoluhráč, naznačuje, že sa vracia do základne na nákup itemov. Môže sa použiť namiesto "b", "base" a pod.

Shutdown - zabitie hráča ktorý je na killing spree. Taktiež je to typ taktiky, kedy neustále zabíjate alebo harassujete toho istého protihráča, čo má za následok že je podlevelený a nemá peniaze na nákup potrebných itemov, tým pádom je v hre neúčinný.

Silence - čiže ticho. Debuff, počas ktorého trvania zasiahnutý hrdina nedokáže zosielať kúzla, a ani používať ability.

Skillshot - abilita, ktorá vyžaduje namierenie projektilu, pričom existuje šanca, že netrafí.

Skin - iný zovňajšok pre hrdinu, ktorý je možné získať iba zakúpením za RP body.

Slow - čiže spomalenie. Debuff, ktorý spomaľuje rýchlosť pohybu hrdinu, creepov alebo monštier.

Smart cast - zastaraný výraz, ktorý sa už nepoužíva, Nahradil ho výraz Quick cast.

Smiteless - alebo bez smiteu. Zabitie buffu v jungli bez použitia kúzla Smite, čo umožňuje junglerovi okamžite invadenúť nepriateľskú junglu a pokúsiť sa o ukradnutie ďalšieho buffu.

Snakečiže had. Slangový výraz pre hrdinku menom Cassiopeia.

Snare - pozri výraz Root.

Snipe - v preklade odstrel. Použitie ability s dlhým dosahom na zasiahnutie cieľa. 

Snowball - situácia, kedy hráč alebo celý tím získa výhodu v hre, ktorú neustále využíva, zväčšuje a vďaka nej napokon vyhrá hru. Výraz v preklade znamená snehová guľa, pretože výhoda sa zväčšuje práve tak, ako snehová guľa pri jej gúľaní.

Snowball item - predmet, ktorý naberá na sile postupným naberaním asistov a killov. Napríklad Mejai's Soulstealer alebo Sword of the Occult.

Soft leash - protiklad hard leashu, kedy leasher "vytankuje" minimum poškodenia a ihneď odchádza preč.

Solo - hrdina, ktorý stráži lajnu úplne sám (zvyčajne top laner a mid laner).

Solo queue - protiklad skupiny (party), kedy hráč hrá hru sám a systém mu nájde náhodných spoluhráčov.

Spell - čiže kúzlo. Skratka od Summoner's Spell, čo je skupina istých kúzel, z ktorých je možné v rámci jednej hry používať iba dva vopred vybrané. Príklad: Flash, Smite, Ignite, Heal, ...

Split push - rovnaká technika ako push, avšak praktikuje ju jeden hráč, ktorý sa oddelí a pushuje vybranú lajnu sám, pričom zvyšok tímu buď pushuje pôvodnú lajnu alebo sa snaží zabaviť nepriateľský tím tak, aby žiadny z členov nemohol ísť zasiahnuť proti split pusherovi.

Squishy - hrdina, ktorého je ľahké zabiť, pretože nemá veľa bodov života ani ochrany v podobe armoru a magic resistu.

Stack - čiže kopa alebo znásobovanie. Stackovať sa dajú isté ability, ktoré sa vylepšujú ich používaním, napr. Nasusova abilita Siphoning Strike (ktorá po úspešnom použití získa 3 stacky) alebo pre predmety - napr. Sword of the Occult naberá na sile, pretože za každý assist alebo zabitie získa 1 stack, ktorý vylepšuje celkové vlastnosti predmetu.

Stat - číselná hodnota vlastnosti hrdinu (napríklad rýchlosť pohybu, body života, body many, zbroj, ...). Nami skomolené množné číslo je staty.

Steal - čiže ukradnutie, je zabitie buffov alebo veľkých neutrálnych monštier v nepriateľskej jungli. V prípade draka a barona, steal je, ak napríklad váš tím začne zabíjať jedno z týchto monštier a odrazu vám ho "ukradne" nepriateľ použitím svojej ability alebo spellu, ktorý sa tam náhle, nepozorovane objaví. 

Stealth - čiže neviditeľnosť. Abilita, kedy sa hrdina na niekoľko sekúnd stane neviditeľný, Disponujú ňou napríklad Rengar, Twitch a iní.

Steroid - abilita alebo aura, ktorá zvyšuje jeden alebo viacero hrdinových základných hodnôt.

Store - v preklade obchod. Nemýliť si s výrazom Shop. Je to oficiálny obchod v hernom klientovi, v ktorom je možné nakupovať hrdinov, runy, skiny a pod.

Stronk - skomolenina slova strong, čiže silný. Používané ako sarkazmus z dôvodu skomolenia.

Super - skratka od Super Minion. Veľký creep, ktorý sa začne rodiť v nexuse namiesto siege miniona. Na scénu prichádza v prípade, že jeden z tímov zničí inhibítor.

Support - kategória hrdinov, ktorých úlohou podporovať ostatných.

Suppress - alebo suppresion. Silnejšia forma stunu, ktorú zasiahnutý hráč nedokáže nijako prerušiť, jedine použitím predmetu Quicksilver Sash.

Surrender - doslova vzdať sa. Surrendujúci tím predčasne ukončí hru v prospech nepriateľa.

Surrender vote - doslova halsovanie o vzdaní sa. Hlasovanie tímu o tom, či sa vzdať hry v prospech nepriateľa.

Sustain - kapacita hrdinu zostať na lajne alebo v jungli bez toho, aby sa musel vracať do základne. Príklad junglera so skvelým sustainom je Warwick alebo Nunu.

Synergy - alebo po našom synergia či súzvuk. Súzvuk dvoch alebo viacerých hrdinov (prípadne hráčov) pri spoločnej hre. Príklad synergie hrdinov je Yasuo a Malphite, kedy Yasuo benefituje z Malphitovej ulty.


T


Tank - hrdina schopný ustáť veľa poškodenia, s dobrými CC abilitami a nízkym damageom.

Tankiness - schopnosť ustáť veľké množstvo poškodenia vďaka predmetom s obrannými statmi.

Tanking - alebo po našom tankovanie. Ustáť veľké množstvo poškodenia namiesto ostatných spoluhráčov. Napríklad tankovať poškodenie spôsobené vežou jedným hrdinom, zatiaľ čo ju zvyšok tímu ničí.

Taunt - forma disable debuffu, kedy je zasiahnutý hrdina nútený útočiť na zosielateľa tauntu. Rovnako sa jedná o formu posmešku, ktorý hrdina vykoná ak do chatu napíšete "/t" (bez úvodzoviek).

Team comp - skratka od Team Composition, čiže zloženie tímu. Špecifická skupina hrdinov, ktorú si hráči vyberú pretože navzájom zo seba benefitujú.

Teamfightčiže tímový boj. Súboj, kedy sa stretne 3 a viac hráčov z každého tímu a zvedú vzájomný súboj na jednom mieste. 

Teeto - posmešná prezývka hrdinu menom Teemo.

Tenacity - vlastnosť hrdinu, ktorá redukuje čas trvania CC zoslaného práve naňho. Maximum je -25%.

Tower - čiže veža. Ďalší výraz pre turret.

Tower diving - prenasledovanie nepriateľa na územie v dosahu jeho vlastnej veže.

Tower hugging - doslova objímanie veže. Situácia, kedy hrdina (alebo viacerí) zostávajú v bezpečnej zóne dosahu vlastnej veže, čím zabraňujú nepriateľom, aby sa k nim priblížili a čokoľvek im urobili.

Toxic - označenie pre hráčov ktorých nevhodné správanie negatívne ovplyvňuje priebeh hry.

Trade - v tomto prípade výmena. Napríklad keď sa stretnú dvaja hrdinovia a navzájom si uštedria niekoľko rán bez toho aby sa zabili, s tým že jeden (zvyčajne prehrávajúci hrdina) utečie z dosahu oponenta. Trade kill je napríklad keď sa navzájom zabijú obaja jungleri alebo keď sa jeden z hráčov obetuje a umrie, aby jeho tím zabil viacej nepriateľov.

Tri-bush ; Tri-brush - doslova troj krík. Určitý krík na mape pripomínajúci písmeno "Y", ktorý pokrýva naraz tri cesty. Na mape Summoner's Rift sa nachádza napríklad pri drakovi a pri baronovi.

Tripple killzabitie troch hráčov jedným nepriateľom v krátkom časovom úseku.

Troll - slangový výraz pre hrdinu menom Trundle, ktorý náleží k rase trollov. Druhý význam je označenie hráča, ktorý narušuje priebeh hry alebo náladu v komunite nevhodným správaním a hlúposťami.

Troll poll - sarkastické pomenovanie Fizzovej ability Playful Trickster, ktorou sa často vyhne skill shotom, CC a AoE abilitám.

Troll poolsarkastické pomenovanie Vladimirovej ability Sanguine Pool, ktorou sa často vyhne skill shotom, CC a AoE abilitám.

Turret - doslova veža. Primárne pomenovanie statickej defenzívnej budovy, ktorá stráži lajny a základňu a automaticky útočí na každého nepriateľa alebo nepriateľského creepa v dosahu. Iné označenie pre turret. Sekundárny význam je slangový výraz pre Heimerdingerovu abilitu s názvom H-28G Evolution Turret.


U


Unique - alebo po našom unikátka. Unikátna aura, ktorej efekt sa neznásobuje zakúpením predmetu s rovnakou aurou (čiže sa nestackuje - pozri výraz Stack).

Utility - alebo po našom utilita. Kúzla alebo ability, ktoré sú prospešné pre tím a spoluhráčov. Hrdinovia triedy support majú väčšinou utility ability.


V


Vision hack
 - abilita, ktorá umožní hráčovi vidieť pozíciu nepriateľov na mape. Príkladom je hrdina Twisted Fate a jeho abilita Destiny.


W


Ward
 - po našom warda alebo wardka. Predmet, ktorý po umiestnení na mapu odhaľuje fog of war v jej blízkosti a umožňuje tak získať víziu nad územím, kde sa nenachádza hráč, spoluhráči ani vlastné creepy. Existujú dva druhy wardiek - Stealth Ward a Vision Ward.

Ward jump - čiže skákanie na wardy. Schopnosť niektorých hrdinov rýchlo sa premiestniť na miesto, kde je ich vlastná (alebo spoluhráčova) warda. Príkladom je Lee Sin a jeho Safeguard alebo Katarina a jej Shunpo.

Ward bait - uloženie wardky na isté miesto a pripraviť ho tak na gank. Príklad: umiestnenie Vision Ward, ktorú stále vidno, na určité miesto vedľa kríku do ktorého sa postaví hráč. Keď nič netušiaci nepriateľ pôjde okolo a začne wardku ničiť, hráč ho napadne a pokúsi sa ho zabiť.

Ward coverage - čiže pokrytie mapy wardkami. Čím viac, tým lepšie.

Ward placement - čiže umiestnenie wardky. Miesto, kde hráč položí wardu. Najvnodnejšie miesta sú zvyčajne kríky (bushe) alebo vstupy z/do rieky.

Wet Noodle Fight - v preklade boj mokrými rezancami. Sarkastické pomenovanie súboju dvoch hrdinov s vysokými hodnotami odolností a zbroje a nízkym damageom, ktorý trvá zvyčajne veľmi dlho.

Wombo combo - keď spoluhráči efektívne zosúladia použitie svojich vlastných abiltí na úspešné zabitie nepriateľov alebo únik z nebezpečnej situácie. Tento výraz pochádza z videohry Smash Brothers Melee Match.


Y


Yellow - čiže žltá. Označenie pre runy typu Seal.


Z


Zoning
 - taktika, kedy hráč zabraňuje nepriateľom byť v blízkosti creepov a získavať tak goldy a expy.


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára